Main Article Content

Abstract

The incidence of fractures in the female sex at the age of 95-99 years is 1680 cases and the lowest at the age of 40-44 years is as many as 8 cases (Kemenkes RI, 2015). The fracture incident is the impact of osteoporosis suffered. Osteoporosis is more often found in older people, especially in women after menopause. This makes it important to know more effective promotional media to increase knowledge about osteoporosis prevention in pre-menopausal women. The purpose of this study was to determine the differences in the effectiveness of health promotion using video media and leaflet media on the level of knowledge about osteoporosis prevention in pre-menopausal women. The research design used was quasy experimental with pre test and post test control group design. The respondents of this study were 48 people, 24 for the intervention group using a media extension in the form of video and 24 for the control group using leaflet media. Analysis with Mann-Whitney obtained the results of the average rating of the control group (15.42) lower than the intervention group (33.58) with a significance value of 0.001 (<0.05). Research conclusions that video media is more effective for increasing knowledge about osteoporosis prevention compared to leaflet media

Keywords

health promotion leaflets osteoporosis knowledge video

Article Details

How to Cite
Setiani, D., & Warsini, W. (2020). Efektifitas Promosi Kesehatan Media Video dan Leaflet terhadap Tingkat Pengetahuan tentang Pencegahan Osteoporosis. Jurnal Kesehatan Holistic, 4(2), 55-67. https://doi.org/10.33377/jkh.v4i2.83

References

  1. Agustini, A. (2019). Promosi kesehatan. Yogyakarta : Deepublish.
  2. Ajeng, A., Zuhrotunida dan R. Yunita. (2018). Efektivitas media video dan media leaflet tentang SADARI (pemeriksaan payudara sendiri) terhadap perubahan perilaku remaja. Jurnal Dinamika UMT, 3 (1), 23-30.
  3. Alini dan Indrawati. (2018). Efektivitas promosi kesehatan melalui audiovisual dan leaflet tentang SADARI (pemeriksaan payudara sendiri) terhadap peningkatan pengetahuan remaja putri tentang SADARI di SMAN 1 Kampar Tahun 2018. Jurnal Ners, 2 (2).
  4. Aribowo, A.L. dan A. Muttaqin. (2019). Efektifitas Alat Bantu Penyuluhan Terhadap Peningkatan Pengetahuan WUS tentang Tes IVA. Jurnal Kesehatan Masyarakat. 3 (1), 1-15.
  5. Asfar, A. dan W.O.S. Asnaniar. (2018). Pengaruh penyuluhan kesehatan terhadap tingkat pengetahuan dan sikap tentang penyakit HIV/AIDS di SMP Baznas Provinsi Sulawesi Selatan. Journal of Islamic Nursing, 3 (1), 26-31.
  6. Induniasih dan W. Ratna. (2017). Promosi Kesehatan Pendidikan Kesehatan dalam Keperawatan.Yogyakarta : Pustaka Baru Press.
  7. Kemenkes RI. 2015. Info Datin Pusat Data dan Informasi Kementrian Kesehatan RI, Data dan Kondisi Penyakit Osteoporosis di Indonesia. Jakarta : Kemenkes RI.
  8. Machfoedz, I. dan E. Suryani. (2013). Pendidikan Kesehatan Bagian dari Promosi. Yogyakarta : Fitramaya.
  9. Putri, A.T., F. Rezal dan Akifah.(2017). Efektifitas media audio visual dan leaflet terhadap peningkatan pengetahuan, sikap dan tindakan tentang pencegahan penyakit gastritis pada santriwati di Pondok Pesantren Hidayatullah Putri dan Ummusshabri Kota Kendari Tahun 2017. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Kesehatan Masyarakat. 2 (6), 250-731.
  10. Tindaon. (2018). Pengaruh Komunikasi, Informasi dan Edukasi (KIE) Melalui Media Leaflet dan Video Terhadap Pengetahuan dan Sikap Remaja tentang Paparan Pornografi di SMP Negeri 1 Sidamanik Kecematan Sidamanik Simalungun. Jumantik. 3(1), 44-64.
  11. Utami, R. A., Setiawan, A., & Fitriyani, P. (2018). Penerapan Symbolic Modeling melalui Pendekatan Asuhan Keperawatan Keluarga dalam Menurunkan Cedera pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Kesehatan Holistic, 2, 2621–8704. https://doi.org/10.33377/jkh.v2i1.23
  12. Utami, R. A., Setiawan, A., & Fitriyani, P. (2019). Pengaruh Aplikasi Model “Simbol Andi” Terhadap Pengetahuan, Sikap Dan Keterampilan Anak Usia Sekolah Dengan Risiko Cedera Di Kota Depok. Jurnal Keperawatan Indonesia, 22(3), 182–190. https://doi.org/10.7454/jki.v22i3.592